پمپ روغن یا اویل پمپ وسیله‌ای است که روغن موجود در موتور را به مدار روغنکاری پمپ کرده و جریان روانسازی موتور را ایجاد می‌کند. و نقش کاربردی در خودرو دارد
در واقع پمپ رو غن یا اویل پمپ مثل قلب در بدن است، اگر لحظه‌ای از کار بیافتد ، سیستم وابسته به آن سریع از کار می‌افتد . اویل پمپ نیرویش را از بصورت غیر مستقیم از موتور می‌گیرد .چگونگی گرفتن نیرو بستگی به نوع طراحی موتور دارد. قطعه های مختلف و  زیادی در خودرو وجود دارند که با کارکرد خوب و درست خود به روشن شدن و سرحال بودن خودرو کمک می کند .مثل اجزای دیگر  همانند پمپ بنزین ، شمع ها و وایر شمع ها، باتری، دینام و …همه باید به درستی انجام  وظیفه کنند تا سلامت خودرو به خطر نیافتد و  امنیت راننده حفظ شود.

لوازم یدکی خودرو

»

موتور ، محرکه ، تعلیق

»

قطعات موتوری

»

اویل پمپ

مرتب سازی بر اساس:
فقط نمایش کالاهای موجود
دسته بندی محصولات
جست و جو
جنس
برند
مدل
موردی یافت نشد
موردی یافت نشد

موتور یکی ازمهمترین و پیچیده ترین قسمت های هر ماشین می باشد و معمولاً خودروسازان در حال حاضر برای بهبود عملکرد و راندمان آن تلاش و زحمات زیادی انجام می دهند و طرح ها و نقشه های مختلفی را برای اینکه بکار برده اند . یکی از قطعات پیستونه هنگامی که پیستون درون سیلندر حرکت می کند، حرکت پیستون بین اجزا باعث گرما و اصطکاک بسیار شدیدی می شود که این اصطکاک باعث مستهلک شدن قطعات و از بین رفتن آنها به مرور زمان می گردد.و بخاطر اینکه گرمای زیادی ایجاد می شود قطعه مهمتر اینجا اویل پمپ یا پمپ روغن می باشد که وظیفه خنک سازی همین قطعات را دارد .


عملکرد پمپ روغن

عملکرد صحیح اویل پمپ در خودرو باعث افزایش طول عمر موتور و قطعات موجود در موتور می شود و در صورتی که از ایرادات قطعه اویل پمپ و دیگر قطعات موجودش چشم پوشی کنید ، خسارت زیادی را به وسیله نقلیه شما وارد خواهد کرد.


اویل پمپ روغن را به سمت فیلتر روغن ارسال می کند و پس از عبور جریان روغن از درون فیلتر، این مایع به داخل مدار روغن کاری پیشرانه ارسال می شود. اویل پمپ نقشی بسیار مهم و حیاتی در خودرو حرکت اویل پمپ از میل لنگ تامین می شود. در موتورهای میل لنگی، چرخ دنده ای روی میل لنگ وجود دارد که محور اویل پمپ رابه حرکت در می آورد و این حرکت محور، باعث حرکت دلکو نیز می شود. در چنین مواردی هنگام باز و بسته کردن اویل پمپ بایستی به موقعیت چکش برق دلکو و وضعیت قرار گیری پیستون ها توجه کرد.


پمپ روغن


هدف اویل پمپ یا پمپ روغن

هدف اصلی پمپ های روغن گردش روغن موتور تحت فشار به یاتاقان ها، پیستون ها و میل بادامک است. این سیستم ها را روان می کند، امکان استفاده از یاتاقان های سیال با ظرفیت بالاتر و همچنین کمک به موتور را فراهم می کند.


پمپ روغن نیرویی را فراهم می کند که روغن را از طریق گالری ها و گذرگاه های اطراف موتور می رساند. پمپ های روغن معمولاً یا در داخل تشت روغن هستند و توسط میل بادامک به حرکت در می آیند یا خارج از تشتک و توسط میل لنگ به حرکت در می آیند.


انواع پمپ روغن یا انواع اویل پمپ


پمپ روغن روتور

به نوع روتوری پمپ روغن، پمپ چرخاننده نیز گفته می شود. این شامل یک چرخ دنده داخلی است که در داخل روتور بیرونی می چرخد. 


پمپ دنده دوقلو

پمپ دنده دوقلو به عنوان پمپ خارجی نیز شناخته می شود. 


پمپ روغن کاور جلو

پمپ روغن کاور جلو به عنوان پمپ داخلی یا خارجی نیز شناخته می شود.

تاکنون هیچ اطلاعاتی ثبت نشده است
برچسب ها :