سوپاپ یک کلمه فرانسوی به معنای دریچه است و حالت قارچی شکل دارد که با قرار گرفتن بر روی سر سیلندر ورود و خروج هوا و دود را کنترل می کند ، جنس سوپاپ ها از آلیاژ قوی فولادی است تا در دمای زیاد , شکستگی , زنگ زدگی و تاب برداشتن مقاومت کافی داشته باشد . 

لوازم یدکی خودرو

»

موتور ، محرکه ، تعلیق

»

قطعات موتوری

»

سوپاپ

مرتب سازی بر اساس:
فقط نمایش کالاهای موجود
دسته بندی محصولات
جست و جو
جنس
برند
مدل
موردی در میان کالا ها یافت نشد
موردی یافت نشد
موردی یافت نشد

یکی از مهمترین  قطعات یدکی خودرو  سوپاپ می باشد که روش کار سوپاپ را در ادامه توضیح خواهیم داد  . 


روش کار سوپاپ :


در موتور خودرو ها توسط احتراق و سوزاندن سوخت در سیلندر نیرو را برای حرکت خودرو ایجاد می کند .در موتور خودرو اکسیژن مورد نیاز برای سوختن از بیرون تامین میشود . وقتی گاز وارد موتور میشود متراکم میشود و بعد از احتراق و انفجار انرژی ایجاد شده باعث حرکت پیستون ها میشود .سوپاپ ها طی یک زمانبندی مشخص باز و بسته میشوند که زمانبندی حرکت و میزان زمان بسته بودن سوپاپ ها به عهده میل بادامک است . باز و بسته شدن سوپاپ ها با حرکت پیستون ها هماهنگی دارد .


اجزا تشکیل دهنده سوپاپ


سوپاپ ها از قطعاتی تشکیل شده است از قبیل : قطر کلگی , قطر گیج لاین , لنگی دور کلگی , لنگی کف , بار کامل , ارتفاع کمربند , ارتفاع پخ انتها , زبری ساق , ارتفاع کلی , ارتفاع آبکاری ساق , قطر ساق , ارتفاع سختکاری , سختی انته ساق , لنگی انتهای ساق

فنر سوپاپ : فنری به شکل مارپیچ است و در قسمت انتهایی ساقه سوپاپ قرار دارد .این فنر از یک طرف به بدنه موتور متصل است و از طرف دیگر به وسیله یک واشر یا نگهدارنده به خار سوپاپ متصل است .اگر فشار این فنر کم باشد سوپاپ به صورت منظم کار نمی کند .

گاید سوپاپ : گاید یا رهنمای سوپاپ ساقه سوپاپ را در بر می گیرد و از جنس چدن میباشد و در سر سیلندر قرار می گیرد وظیفه ان تنظیم حرکت رفت و برگشت سوپاپ است و وظیفه دیگر آن محافظت از ساقه سوپاپ . سوپاپ درون گاید با لقی مشخصی حرکت می‌کند. این حرکت باید روان صورت گیرد چرا که در صورت سفت بودن آن سوپاپ گرم شده و درون آن گیر کرده و باز می‌ماند.

انگشتی سوپاپ : محل ان انتهای سوپاپ و نزدیک به سر سوپاپ است و وظیفه ان اتصال سوپاپ به میل سوپاپ است .

خصوصیات یک سوپاپ سالم:


مقاومت در برابر حرارت بالا و انتقال کامل حرارت به سرسیلندر و داشتن ضریب حرارتی بالا .
عدم سوختگی در برابر حرارت
مقاومت لازم در برابر ضربه ها
عدم ساییدگی
 
تاکنون هیچ اطلاعاتی ثبت نشده است
برچسب ها :